جمشید آذرمی آذر
سایت جامع العلوم شامل : مقاله های نویسنده ، اطلاعات عمومی علمی ، مذهبی ، اجتماعی ، فرهنگی ، زناشویی ، تاریخ ، ادبیات و متفرقات...

امام علی علیه السلام وارث علوم انبیاء

امام علی علیه السلام وارث علوم انبیاء : تمامی علمها و علومی که تا به ظهور اسلام و مبعث حضرت رسول اکرم (ص) در کتابهای مقدس و به پیامبران الهی ، از طرف خداوند متعال داده شده بود ، با ظهور اسلام و مبعث حضرت رسول اکرم (ص) به آن مقام عظیم الشان به یکجا عنایت گردید. که این خود جایگاه و مقام بلند حضرت محمد بن عبداله (ص) را در میان سایر پیامبران خدا مشخص می نماید.

تعداد پیامبران خدا یکصدو بیست و چهار هزار نفر ذکر شده است ، که پنج تن از آنها با نامهای : حضرت نوح (ع) ، حضرت ابراهیم (ع) ، حضرت موسی (ع) ، حضرت عیسی (ع) ، حضرت محمد (ص) آورندگان دین و احکام به امت خود بودند. که به اینها پیامبران اولوالعزم می گویند.
در کتاب اصول کافی در باب طبقات انبیاء و رسل آمده است که : ابن ابی یعفور گغت : امام صادق علیه السلام فرمود : سادَهُ النَّبیّینَ و المُرسَلینَ خَمسَهٌ ، و هُم اُولو العَزمِ مِن الرُّسُلِ و علَیهِم دارَتِ الرَّحى: نُوحٌ، و إبراهیمُ، و موسى، و عیسى، و محمّدٌ صلَّى اللّه ُ علَیهِ و آلهِ و على جَمیعِ الأنبیاءِ (۱)؛ سرور پیامبران و فرستادگان پنج نفرند، و آنان رسولان اولو العزم هستند و سنگ آسیا[ى نبوّت ]بر محور آنها مى چرخد : نوح، ابراهیم، موسى، عیسى و محمّد، درود و صلوات خدا بر او و خاندان او و بر همه پیامبران باد.

امام علی علیه السلام وارث علوم انبیاء  

و اما رابطه مطالب فوق با امام علی علیه السلام در چیست؟ برای جواب به این سوال ؛ به حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم اشاره می شود که حضرت فرمودند : مَنْ ارادَ انْ یَنْظُرَ الى آدَمَ فی عِلْمِهِ وَ الى نُوح فی فَهْمِهِ وَ الى ابْراهیمَ فی حِلْمِهِ وَ الى یَحْیَى بْنِ زَکَریَّا فی زُهْدِهِ وَ الى مُوسَى بْنِ عِمْرانَ فی بَطْشِهِ، فَلْیَنْظُرْ الى عَلیِّ بْنِ ابی طالِب (۲)
(هر که مى خواهد دانش آدم و فهم نوح و بردبارى ابراهیم و زُهد یحیى بن زکریّا و توانمندى موسى بن عمران را بنگرد، على بن ابى طالب را نظاره کند).

در حدیث نبوی آمده است که :حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : أنا مدینهُ العلمِ وعلیٌّ بابُها ، فمَن أرادَ العلمَ فلْیَأتِ البابَ ؛(۳) من شهر علم هستم و على دروازه آن است. پس، هر که علم مى خواهد، باید از دروازه درآید.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:یا على انا مدینه العلم و انت بابها و لن تؤتى المدینه الا من قبل الباب… انت امام امتى و خلیفتى علیها بعدى، سعد من اطاعک و شقى من عصاک، و ربح من تولاک و خسر من عاداک.. (۴)

اى على من شهر علمم و تو درب آن هستى، به شهر جز از راه درب آن وارد نشوند. … تو پیشواى امت من و جانشین من در این شهرى، کسى که اطاعت تو کند سعادتمند است، و کسى که تو را نا فرمانى کند، بدبخت است، و دوستدار تو سود برده و دشمن تو زیان کرده است.

و در کتابهای معتبر شیعه و سنی زیاد می خوانیم که امام علی علیه السلام می فرمودند : سلونی قبل ان تفقدونی ؛ یعنی از من سوال کنید قبل از آنکه مرا نیابید. این به این معنا است که صاحب آن گفتار در علم و دانش به آن مرتبه ای رسیده بود که از سوال کننده حراسی نداشت که از چه چیزی سوال کنند ؟ چون او به هر سوالی جوابی داشت ! و این دلیل است که وی وارث علوم انبیاء بوده است.

تعلیم امام علی علیه السلام  جبرئیل امین را

در باب اینکه امام علی علیه السلام صاحب تمامی و همگی علوم خداوند است و وارث علوم انبیاء بر صاحبان نظر که بدور از کینه و غرض قلم فرسایی می نمایند ، هیچ جایی تردید و شکی نیست . اما جای سوال نیست که اگر بگویم برای خیلی از ماها درگ و فهم این موضوع و خیلی از عجائب و غرائبی که از آنسرور سرزده است کمی مشکل و در فهم ما زمینیان نیست!

از آنجمله در کتاب حدیقه الشیعه به نقل از کتاب بستان الکرام ذکر کرده است که ، روزی جبرئیل امین در خدمت سید کاینات به صحبت مشغول بود ، امام  علی علیه السلام وارد شد ، چون جبرئیل آنحضرت را دید بر خواسته شرایط تعظیم بجا آورده ! پس از آن حضرت رسالت پناه فرمود که یا جبرئیل تو از برای چه این جوان را تعظیم میکنی ؟ جبرئیل گفت : چگونه نکنم که او را بر من حق تعلیم است.

حضرت رسول اکرم (ص) پرسید چونه بود آن تعلیم ؟ جبرئیل امین گفت : آنوقتی که خالق بیچون مرا خلق کرد از من پرسید که ، تو کیستی و من کیستم ؟ و نام من چیست و نام تو چیست ؟ من در جواب دادن متحیر ماندم  و ساکت ماندم ، مدتی در مقام تحیر ماندم  که این جوان در عالم نور حاضر شد و مرا تعلیم نمود ! گفت بگو که تو پروردگار  جلیل و نام تو جمیل است ، و من بنده ذلیلم و نام من جبرئیل است . لهذا چون او را دیدم تعظیم او نمودم.

حضرت رسول اکرم (ص) از او پرسید، مدت عمر تو چند است ؟ گفت یا رسول الله بسیار است لیکن ستاره ای است که در هر سی هزار سال یک بار طالع شود و من آن ستاره را سی هزار بار مشاهده کرده ام.

و در ترجمه کتاب القطره اضافه شده است که : حضرت رسول اکرم (ص) فرمود : اگر آن ستاره را ببینی می شناسی ؟ عرض کرد بلی چگونه نشناسم ، آنگاه به امام علی علیه السلام فرمود امامه را از پیشانی  خود بالا بزن ، همین که عمامه را کنار زد جبرئیل آن ستاره و نور را در پیشانی امام علی علیه السلام مشاهده کرد.

امام علی علیه السلام و قضاوت عجیب و ما فوق بشری

اگر امام علی علیه السلام را وارث تمامی علوم انبیاء میدانند سخنی بی اساس و بی پایه ای نیست ! احادیث ، قضاوتها ، داستانها ، حکمتها و شگفتیهایی که از آن جناب صادر شده است ، در طول آفرینش از هیج بشری و پیامبری صادر نشده است! مگر از خود آفریدگار متعال ، قادر  و توانا ، که مالک کل آفرینش است که امام علی علیه السلام نیز حجت آن سبحان عظیم است در صفحهء آفرینش.

صاحب کتاب اصرار معراج پیامبر اسلام (ص) به نقل از روضه الواعظین از عمار یاسر و زید بن ارقم نقل شده که گفتند در مسجد اعظم کوفه روزی در کنار منبر امیرالمؤمنین   علی علیه السلام نشسته بودیم که ناگاه صدای غوغای زیادی از درب مسجد بلند شد و خبر آوردند که جمعی زنی را در هودج گذاشته و با شمشیر کشیده بگرد او صف زده اند و آن زن صیحه میکشد و میگوید : یاغیاث المستغیثین و یا مفرج المکروبین و یا امیرالمؤمنین اغثنی !

چون بآنها اجازۀ ورود دادند آن زن را در جلو انداختند و به دنبال او با شمشیر های کشیده جلو منبر علی علیه السلام ، پیرمردی منحنی از جا برخاست و عرض کرد یا امیرالمؤمنین این زن دختر من است ، و بزرگان قبائل عرب او را از من خواستگاری می کردند در این اثنا متوجه شدم که او آبستن است و از او امر خلاف عفت صادر شده و موجب آبرو ریزی مرا فراهم آورده است.

و برای این  برادران وی قصد کشتن او را داشتند و لکن او قسمهای سخت و سنگین  یاد می کند که امر خلاف عفت خون مرا بدون جهت نریزید بلکه دست مرا به دست حلال مشکلات امام علی علیه السلام برسانید تا اینکه در باره من حکم کند، تا اینکه او را به حضور آورده ایم تا شما چه حکم فرمائید. حضرت دستور داد تا اینکه زن قابله ای را آوردند و آن زن را برسی نمود قابله هم عرض کرد این دختر آبستن است.

امام علی علیه السلام از پدر آن زن پرسید:

آیا تو از فلان ده دمشق و شام نیستی ؟ عرض کرد چرا ، فرمود آیا در کوههای شما برف پیدا می شود عرض کرد آری ، آری برف بسیار است ، فرمود در جمع شماکسی هست که از آن کوهها مقداری برف برای من بیاورد ؟ عرض کرد کی قدرت دارد از دویست و پنجاه فرسخ راه برف حاضر کند، حضرت فرمودند : من خودم الساعه قطعه برفی از آن کوهها می آورم . و دست خیبر گشای خود را از بالای منبر دراز کرد و مردم دیدند که دست آنحضرت از دیوار مسجد کوفه گذشت و برگشت! در حالی که قطعه برفی در دست شریف آنجناب بود ، و آب از سر انگشتان آن جناب میریخت.

صدای تکبیر از اهل مسجد بلند شد حضرت آنها را امر به سکوت نمود و بعد دستور داد تا اینکه طشت پر از لجنی را حاضر نمودند و آن قطعه برف را بر روی آن گذاشتند ، تا اینکه آن زنرا در گوشۀ مسجد که فعلاً به بیت الطشت معروف است بردند و خیمۀ زدند و آن زنرا بروی طشت نشانیدند ! بعد از ساعتی صدای تکبیر بلند شد و گفتند که کرم بزرگی از دختر دفع شد. حضرت فرمودند : این دختر در سن ده سالگی در جوی آبی رفت و این کرم در رحم او داخل شد ، تا اینکه به این بزرگی گردیده ! و الا از او هیچ خیانتی صادر نگشته و خوب شد که او را به من رسانیدید و خون او را نریختید.

امام علی علیه السلام و معراج حضرت رسول اکرم (ص)

در حدیث و ماجرای معراج حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم که با جسم مبارک خود در آن حضور داشتند و در قرآن مجید نیز اشاره شده است همراهی امام علی علیه السلام که به صورت نور حضور داشته است قابل انکار نبوده و نخواهد بود. صاحب کتاب اسرار معراج پیامبر اسلام (ص) آورده است که : و چون اول صبح علی علیه السلام شرفیاب حضور پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله گردید عرضه داشت یا رسول الله اگر اجازه دهید از آنچه امشب در آسمانها سیر نموده اید شما را خبر دهم.

حضرت رسول (ص) فرمودند یا علی میدانم که تو مطلعی بآنچه امشب در آسمانها مشاهده کرده ام و به هر کجا قدم گذاشته ام تو ناظر احوال من بودی زیرا مقام قرب حق که خدا خواست با من سخن گوید به مثل کلام تو ایجاد سخن میفرمود و اول سخنی که بمن فرمود سفارش ولایت تو بود ، و به هیچ واجب و مستحبی بقدر ولایت و دوستی تو توصیه نکرد و بمن فرمود : نظر بطرف زمین کن چون توجه بزمین کردم تمام درهای آسمانها را گشاده دیدم .

و دیدم تو بمن نظر می کنی و حضرت احدیت بمن فرمود: من علی را وصی و وزیر و خلیفۀ تو قرار دادم و چون مراجت به زمین نمودی او را در نزد مردم به این مقام معرفی نما ، و به هیچ ملکی برنخوردم مگر آنکه از من تقاضا کرد که سلام او را بتو برسانم و مرا بخلافت و وصایت تو تهنیت و مبارک باد گفتند. و همه اظهار سرور میکردند بآنکه خداوند تو را خلیفه من قرار داده و دیدم حملۀ عرش بطرف زمین نظر دارند از جبرئیل سبب آنرا پرسیدم ؛ فرمودند آنها به صورت علی (ع) نگاه میکنند.

حرف آخر

و حرف آخر در مورد امام علی علیه السلام اینکه در ارشادالقلوب از انس بن مالک از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده که فرمودند : در شب معراج در آسمان دیدم ملکی بر منبر نور نشسته و بگرد او ملائکه ازدحام نموده اند از جبرئیل سوال کردم این ملک به این عظمت کیست ؟ عرض کرد به نزدیک بروید و به او سلام کنید چون نزدیک آمدم به او سلام کردم دیدم پسر عمم علی بن ابیطالب است ! به جبرئیل گفتم علی از من زودتر به معراج آمده است؟

گفت یا رسول الله ملائکه بخدا از فراق علی شکایت نمودند و عرضه داشتند اهل زمین صبح و شام بزیارت علی مستفیض و خورسند میباشند و ما از زیارت جمال او محروم می باشیم ، خداوند این ملک را از نور علی آفریده تا اینکه ملائکه او را زیارت کنند و حضرت احدیت را تقدیس و تحمید نمایند و ثواب زیارت آنها را خداوند در نامۀ عمل دوستان علی ثبت و ضبط می نماید.

منابع و مآخذ

۱ -ترجمه اصول کافی ج ۲ باب طبقات انبیاء و رسل

۲ – ترجمه شواهد التنزیل ،ص . ۵۰

۳ – کنز العمال .۳۲۸۹۰

۴ – جامع الاخبار ۵۲ حدیث ۹

بازدیدها: 28

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله مخالف هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. پذیرفتنادامه