جمشید آذرمی آذر
من اهل ایران آذربایجان شرقی شهرستان بناب روستای چپقلو متولد1352 هستم سواد ابتدائی دارم ! علاقه مند به مطالعه، نوشتن و پژوهش میباشم.

ارزش و جایگاه شهدا درپیشگاه خداوند متعال چگونه است؟

ارزش شهید در پیشگاه خداوند متعال : تقدیم به شهدای وطن عزیزمان ایران که در راه دفاع از اسلام، دفاع از آبرو ، حرمت ، و ناموس دختران و زنان این میهن زمین، جان خود را در طبق اخلاص و با دلاوریهای مثال زدنی فدای این میهن نمودند. و تقدیم به روح پاک و پر افتخار سردار اسلام، شهید وطن عزیزمان ایران فرزند دلیر آذربایجان،شهید آقا مهدی باکری.

ارزش شهید

ارزش و حرمت خون مقدس شهدا در محضر پروردگار متعال ،بیشمار و خارج از حساب است. و مردمان را نهی میکند از اینکه به کشته های که در راه وطن و درمقابل دشمن جهاد و قیام می کنند، و کشته می شوند را مرده بگویند.خدای شهداء در قرآن مجید سوره بقره می گوید: { وَ لَا تَقُولُواْ لِمَن یُقْتَلُ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ بَلْ أَحْیَاءٌ وَ لَاکِن لَّا تَشْعُرُونَ }: آنان را که در راه خدا کشته میشوند، مرده مخوانید. آنها زنده ‏اند و شما در نمى ‏یابید.(۱)

درمجع البیان طبرسی (ره): در تفسیر کلمه { بَلْ أَحْیاءٌ .اموات} آورده است .{ ابن عباس و قتاده و مجاهد و حسن و عمرو بن عبید و واصل بن عطا میگویند: مراد این است که آنان نمرده ‏اند و درحقیقت تا روز قیامت زنده می باشند .جبائی و رمّانى و جمیع مفسرین همین قول را اختیار کرده ‏اند و صحیح هم همین است.(۲)

ارزش و مقام شهید تا آنجاست که رسول صلّى اللّه علیه واله فرمود: خداى تعالى شهید را شش خصلت بدهد عند آن که اوّل قطره از خون او بر زمین آید: جمله گناهانش عفو بکند، و جاى او در بهشت به او نماید ، و جفتى از حورالعین به او دهد، و از فزع اکبرش ایمن گرداند،و از عذاب گور ایمن باشد، و به حلیت ایمانش بیارایند و در خبرى دیگر نُه خصلت: و تاج وقار بر سرش نهند،و آن تاجى بود از یاقوت سرخ،و هفتاد و دو جفت او را از حورالعین بدهد، و شفا عتش قبول کند در هفتاد کس از خویشانش، و راوى خبر عباده صامت است از رسول- علیه السّلام.(۳)

و این حدیث را بخوانید که عده ای از شیعیان هم که بدرجهء عالی شهادت نائل نشده اند، می توانند با درجه شهداء در بهشت برین [ که اگر بعداٌ گناه نکنند] مهشور شوند در مقام با ارزش شهدا ظاهر شوند.

امام ساجدین زین العابدین علیه السلام که فرمود: «من ثبت على ولا یتنا فى غیبه قائمنا اعطاه اللَّه اجرالف شهید مثل شهداء بدر و اُحد» ( کسى که بر ولایت ما در هنگام غائب بودن قائم ما ثابت باشد، خداوند اجر هزار شهید مانند شهداء بدر و اُحد به او عطا فرماید.(۴)

زندگی مادی و دنیوی در نظر شهید بی ارزش بوده و جهان ابدی در برابر چشمان آنها جلوه ای دیگری دارد. در سوره نساء آیه {۷۴}می خوانیم :پس کسانی باید در راه خدا جهاد کنند که« دست از جان شسته اند و » زندگی این جهان مادی را به جهان ابدی می فروشند، و هر کس در راه خدا جهاد کند و کشته شود یا فاتح گردد، زود باشد که او را اجر عظیم دهیم.

در ترجمه تفسیر مجمع البیان آمده است که خداوند در این آیه فعل امر به کار برده و فعل امر مقتضی وجوب است ، بنابراین مقصود این است که: باید در راه دین خدا جهاد کنند. یعنی وقتی که دین خدا یا یک کشور اسلامی که حکومت آن نیز اسلامی باشد. از طرف کشور ثالثی مورد هجوم و تجاوز واقع شود، بر ملت آن کشور واجب است که برای پاسداری از دین خدا جهاد کنند.

و خداوند متعال فرمود: وَ مَنْ یُقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ‏؛ کسى که در راه دین خدا و به قولی در طاعت پروردگار جهاد کند و جان و مال خود را در راه تحصیل خشنودى پروردگار بدهد. فَیُقْتَلْ :پس کشته شود و به درجه رفیع شهادت نائل آید. فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً : بزودى چند برابر عمل به او عطا مى‏ کنیم و به قولى یعنى: ثوابى دایم که رنج و نا راحتى ندارد، به او مى‏ دهیم‏.

شهید با دادن جان با ارزش خود با خدای خود معامله انجام می دهد ،یعنی اینکه از دنیای خود ، دربرابر بهشت و آخرت، و دیدار با معبود یکتا می گذرد. زندگانی این سرای فانی را به زندگانی سرای جاودانی می فروشند.

شهداء از وقتی که تصمیم به جهاد در راه خدا می گیرند، مال، جان و آنچه در این دنیای فانی دارند، در راه خدا بذل می کنند. و به عوض آخرت چشم از همه می بندند ، و برای جلب رضایت خدای متعال انجام می دهند.

کسی که به دستور خدا یا امام زمان علیه السلام یا نائب برحق وی، یا با فتوای مجتهد عالم و عادل به زمان خود، در راه خدا با دشمن می جنگد، از برای آنکه ظلم و فساد، دیکتاطوری را از روی زمین ریشه کن کند، تا اینکه دین خدا در زمین خدا استوار بماند.

و جنگ می کند تا آنکه مستضعفین و محرومین از چنگال اهریمنان نجات یابند، و هرگاه این مجاهد کشته شود و یا مجروح گردد خداوند به او اجر و پاداش و مقامی با ارزش که همتراز با فرشتگان است عطا خواهد فرمود.

ابو بصیر از امام صادق علیه السلام روایت می کند که امام فرمود:(کسی که در راه خدا کشته شود خداوند سیئات و گناهانی که کرده است مواخذه و مجازات نخواهد کرد.)(۵)

و در حدیث دیگر که امام صادق علیه السلام ، از رسول اکرم صلی الله علیه واله وصلم روایت می کند که فرمود: « ثلاثه یشفعون الی الله تعالی یوم القیمه فیشفعهم  الابناء ثم العلماء ثم الشهدا» روز قیامت سه دسته از مردم مورد توجه و تقرب خداوند متعال هستند و شفاعت آنها درباره‌ی دیگران پذیرفته خواهد شد و  آن سه دسته عبارتند از: انبیاء، علماء و شهداء .(۶)

گوهر پاک بباید که شود قابل فیض   و رنه هر سنگ و گِلی لولو مرجان نشود

حافظ

روی جانان طلبی آینه را قابل ساز       و رنه هرگزگل و نسرین ندمد زآ هن و روی

خوشا آنان که جانان می شناسند               طریق عشق و ایمان می شناسند
بسی گفتیم و گفتند از شهیدان                   شهیدان را شهیدان می شناسند

التماس دعا به یاد شهدا

 منابع ومآخذ

۱-سوره بقره آیه ۱۵۴٫

۲- ترجمه تفسیر مجمع البیان طبرسی جلد۲

۳-روض الجنان روح الجنان.ترجمه، تفسیرشیخ ابوالفتوح رازی جلد۲

۴-کتاب اصول کافی مرحوم ثقه الاسلام کلینی، و کتاب یوم الخلاص جبل عاملی

۵-وسائل الشیه ،کتاب جهاد

۶-سفیه البحارجلد۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.