جمشید آذرمی آذر
من اهل ایران آذربایجان شرقی شهرستان بناب روستای چپقلو متولد1352 هستم سواد ابتدائی دارم ! علاقه مند به مطالعه، نوشتن و پژوهش میباشم.

انسانهای برگزیده خداوند متعال و چگونگی ماندگاری آنها در تاریخ؛

انسانهای برگزیده دو گروهند: گروهی را خداوند متعال بر می گزیند، و گروه دیگر را تاریخ و تاریخ نگاران انتخاب می کنند، آنهایی را که خدا بر می گزیند در دلهای مردم قرار گرفته اند ، و سینه به سینه می چرخند ، که اگر تاریخ نگار هم روزی فراموش کند تا در کاغذ و کتابت خود نگارش کند ، قلب و محبت مردم آن را فراموش نمی کند، برای اینکه محبت این گروه در خون و ذات انسانها ریشه دارد. چون که خداوند متعال اراده کرده است آنها برگزیده باشند، پس سپاس خداوندی را سزاوار است که اراده او بی نقص و بی عیب است.
اما گروهی را که تاریخ انتخاب می کند و بوسیله تاریخ نگار کتابت شود ، بوسیله تاریخ نگار دیگر هم جا بجا می شود، اگر روزی آن کتابت نباشد آن انتخاب شده هم باقی نمی ماند و از بین می رود ، و مردمان هم بر اثر گذر زمان آن انتخاب شده را فراموش خواهند نمود. این طبیعت جهان است هر چیزی که به وسیله مردمان ایجاد شود به وسیله مردمان دیگری هم از بین خواهد رفت.

آنهایی را که خداوند برگزیده است دو گروهند؛

گروه اول صالحین هستند: انسانهای که دارای اعمال صالح ، اخلاق نیگو ، پرهیزگار ، دارای اوصاف حمیده و خصال پسندیده انسانی هستند. گروه دوم انسانهای برگزیده خاص هستند که از میان همان گروه اول برگزیده می شوند که دارای درجه عالی انسانی می باشند که شامل : پیامبران ، اولیاء و اوصیاء آنها می باشند ، بعضی از انسانها به درجه ای از کمال آدمی می رسند که قابل دریافت امتیاز خاص از طرف خداوند متعال می باشند، البته آن امتیازها و مقام الهی که به آنها داده شده است در انسانهای معمولی وجود ندارد، آن هم به این خاطر است که همه ای انسانها قابلیت دریافت امتیاز خاصی از طرف خداوند متعال را ندارند.

انبیاء الهی و ائمه معصومین علیهم السلام از آن دسته انسانهای برگزیده خاص هستند که از طرف خداوند متعال به آنها امتیاز خاص و به خصوصی داده شده است، که از میان آنها نیز عده ای بوده اند که لیاقت و قابلیت دریافت امتیاز خاص تری را نیز داشته اند.
تعداد انبیاء الهی را صدو بیست و چهار هزار ذکر کرده اند ، در این مورد، روایت معتبری از حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله نقل شده است. پیامبر فرمود: خداوند صد و بیست و چهار هزار پیغمبر فرستاد که من از همهء آنان گرامی تر و مقرب تر هستم؛ و نیز به همین تعداد، یعنی صد و بیست و چهار هزار، وصّی آفرید که از میان آنها علی علیه السلام نزد او برتر وگرامی تر است. و نیز در روایتی دیگر فرمود: خداوند صد و بیست و چهار هزار پیامبر فرستاد که از این تعداد سیصد و سیزده تن پیامبر مرسل بوده اند و صد و بیست و چهار کتاب آسمانی بر آنان نازل فرمود. (۱)

و از میان اینها به تعدادی از انبیاء که انسانهای برگزیده خاص خداوند متعال بودند ، امتیاز خاصی نیز داده شده است ، دلیل و سبب آنهم بر آن است که انبیاء خاص قرار است کارهای خاص تری نیز انجام دهند. قرار است: حضرت ابراهیم (ع) مرغ های چهارگانه را به امر خدا زنده کند، حضرت موسی (ع) با انداختن عصا و تبدیل شدن آن به اژدها سحر جادوگران را باطل کند، حضرت نوح(ع) کشتی بسازد و انسانها را از گرداب نجاسات به ساحل نجات بکشاند، حضرت عیسی (ع) به اذن خدا مردگان را زنده کند، کور و پیسی را شفا دهد، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم نیز شق القمر کند و با رفتن به معراج در جمع پیامبران خاص ، خاص ترین باشند ، و بوسیله قرآن مجید به دلهای مرده جان دوباره دهد ، و انسانها را از ظلمت و گمراهی به روشنایی برساند.
از طرف خداوند متعال به ائمه معصومین علیهم السلام نیز چون پیامبران و انبیاء برگزیده الهی ، هم قبل از تولد ، هم در زمان زندگیشان و هم بعد از شهادت شان امتیاز و لیاقت های خاص تری داده شده است. و حتی بعضی از این امتیازهای که به بعضی از ائمه داده شده است به انبیاء الهی داده نشده است.

انسانهای برگزیده شده از طایفه بنی ھاشم

انسانهای برگزیده در طایفه بنی هاشم بسیار است ، اما برگزیده شده های آنها نزد خداوند قادر متعال به تعداد۱۴ تن می باشند ،یعنی چهارده معصوم، چهارده تن که بنابر آموزه های شیعی از هر گونه گناه و اشتباه مبرّا هستند، شامل پیامبر اکرم(ص) وسیزده نفر از اھل بیت آن حضرت، یعنی دخترش حضرت فاطمه زهرا (س) و داماد و پسر عمویش حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام و یازده تن از اولاد علی و فاطمه که از سلاله پاک و مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی صل الله وآله هستند.
این چهارده ستون عالم ، چهارده لنگر زمین و زمان اگر با انصاف و بدون کینه ورزی ، مورد توجه و بررسی کامل اهل علم ودانش واقع شوند ، بی تعارف به عنوان انسانهای برگزیده خاص خداوند عالم به امور بندگان ، مشخص و معلوم خواهند شد.
در نظر و باور شیعه چهارده معصوم علیهم السلام که ، شیعیان از آنان با عنوان اهل بیت یاد می کنند، دارای مقام عصمت و پاگی هستند و به لحاظ تقوا و تاییدات الهی بر همه اصحاب رسول اسلام برتری دارند ، محبت و اطاعت ایشان بر مسلمانان واجب است. روایت امام صادق(ع) از رسول اکرم(ص) که فرمود: امامان بعد از من دوازده نفرند. اول آنها علی بن ابی طالب(ع) می باشد و آخر آنان قائم(عج) است. پس این عده جانشینان و اوصیاء و اولیاء من هستند و از طرف خداوند بر امت من حجت می باشند. مؤمن اقرار به امامت آنان می کند و کافر هم منکر فضل و مقام آنها می باشد.(۲)
بنابر آموزه های شیعه، ولایت و رهبری مسلمانان بر عهده اهل بیت است ، و مسلمانان هم باید در مسائل دینی چون احکام و شریعت الهی ، اهل بیت را مرجع خود بدانند و با واسطه علمای اسلام و مجتهدین والا مقام به ایشان مراجعه کنند.

چهارده معصوم (ع) عبارتند از:

۱. حضرت محمد صلوات الله علیه
۲. امیرالمؤمنین امام علی ابن ابیطالب علیه السلام
۳. حضرت زهرا سلام الله علیها
۴. حسن بن علی امام حسن مجتبی علیه السلام
۵. سید الشهداء امام حسین علیه السلام
۶. زین العابدین امام سجاد علیه السلام
۷. محمد بن علی امام باقر علیه السلام
۸. جعفر بن محمد امام صادق علیه السلام
۹. موسی بن جعفر امام کاظم علیه السلام
۱۰. علی بن موسی امام رضا علیه السلام
۱۱. محمد بن علی امام جواد علیه السلام
۱۲. علی بن محمد امام هادی علیه السلام
۱۳. حسن بن علی امام حسن عسکری علیه السلام
۱۴. حجت بن الحسن امام مهدی علیه السلام
گفتیم که ائمه معصومین علیهم السلام در پیشگاه خداوند به عنوان انسانهای برگزیده خاص هستند ، پیامبر اسلام نیز فرمودند : من در میان انبیاء گرامی ترین و مقرب ترینم به خدا ، و سوال اینجاست که آیا الباقی این چهارده معصوم علیهم السلام همه در مقام و منظلت در نزد خداوند متعال و شیعیان شان یکسان هستند؟
البته که این طور نیست ، سه عامل کلی موقعیت ، مکان و زمان زندگی ، شخصیت انسانها و بخصوص رهبران جامعه را میسازند ، و این سه اصل در مورد ائمه اطهار علیهم السلام نیز صدق می کند، و حدیثی هم که از رسول مکرم اسلام وارد شده است این مهم را بیان می نماید ، حضرت فرمودند: وَ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَفْضَلُ خَلْقِ اَللَّهِ غَیْرِی وَ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّهِ وَ أَبُوهُمَا خَیْرٌ مِنْهُمَا وَ إِنَّ فَاطِمَهَ سَیِّدَهُ نِسَاءِ اَلْعَالَمِینَ وَ إِنَّ عَلِیّاً خَتَنِی وَ لَوْ وَجَدْتُ لِفَاطِمَهَ خَیْراً مِنْ عَلِیٍّ لَمْ أُزَوِّجْهَا مِنْهُ . (۳)
ابن عباس گفت: پیامبر اکرم فرمود: علی بن ابى طالب بهترین خلق خدا است غیر از من و حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشتند و پدرشان بهتر از آنها است فاطمه بهترین زنان جهان است و علی داماد من است اگر بهتر از علی دامادى مى‌یافتم فاطمه را بازدواج او در نمى‌آوردم.
و در حدیث دیگری کھ می توان برای این مطلب استفاده کرد این طور آمده است که : بِنْتِ أَبِی رَافِعٍ قَالَتْ: أَتَتْ فَاطِمَهُ بِنْتُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِابْنَیْهَا اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِی شَکْوَاهُ اَلَّذِی تُوُفِّیَ فِیهِ فَقَالَتْ یَا رَسُولَ اَللَّهِ هَذَانِ اِبْنَاکَ فَوَرِّثْهُمَا شَیْئاً قَالَ أَمَّا اَلْحَسَنُ فَإِنَّ لَهُ هَیْبَتِی وَ سُؤْدُدِی وَ أَمَّا اَلْحُسَیْنُ فَإِنَّ لَهُ جُرْأَتِی وَ جُودِی .(۴) دختر ابو رافع می گوید: در مرضى که پیغمبر در آن وفات کرد فاطمه دخترش دو فرزند خود حسن و حسین را حضورش آورد و عرضکرد،اینها پسران تو هستند چیزى بآنها ارث بده،فرمود هیبت و سیادت خود را بحسن دادم و شجاعت و بخشش خود را بحسین،

حرف آخر

درگ و فهم بعضی از وقایع و رویدادهای جهان بشری، که برای عده ای از انسانهای خاص اتفاق می افتد نیاز به درگ ، فهم و باور کسانی را دارد که فوق تصور ما آدمیان هستند . یعنی انسانهای برگزیده خداوند متعال. که امام حسین علیه السلام به عنوان انسان خاص و برگزیده شدهء خداوند متعال برای اهداف و اعمال خاص تر بوده است ، وقایع و روی داد عاشورا نیز از جمله خاص ترین و بزرگترین از وقایع تاریخ بشریت بود.
حضرت امام حسین علیه السلام دین اسلام را که در حال خاموش شدن بود دوباره روشن نمود، و با خون سرخ خود و یارانشدرخت در حال خشک شدن را سیراب نمود. و این یعنی انسانهای برگزیده خداوند باید جرعت و توان دادن کارهایی را داشته باشندکه از عهده ای انسانهای معمولی بر نمی آید ، و راز ماندگاری آنها نیز خونیست که در راه خدا و دین خدا داده اند.

منابع و مآخذ

۱-حیوه القلوب مجلسی ج ۱

۲-شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص ۱۸۰
۳-نرم افزار جامع الاحادیث = بحارالأنوار (جلد ۲۳ تا ۲۷) / ترجمه خسروی ؛ ج ۳ , ص ۲۷۰
۴ -نرم افزار جامع الاحادیث = الخصال / ترجمه کمره ای ؛ ج ۱ , ص ۱۰۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.