جمشید آذرمی آذر
من اهل ایران آذربایجان شرقی شهرستان بناب روستای چپقلو متولد1352 هستم سواد ابتدائی دارم ! علاقه مند به مطالعه، نوشتن و پژوهش میباشم.

اولاد آدم در عمل بر دو قسم است: یا کافر است یا مومن!

اولاد آدم خلق شده است تا با انجام دادن اعمال صالح و نیکو، که در عالم خلقت تنها برازنده او است خود را به مقام عالی انسانی برساند. که آیه ۷۰ { و لقد کرمنا بنی آدم } در سوره اسرا نیز بر همین اصل بوده است، انسان فضل و کرامت نمی یابد مگر با انجام عده ای از اعمالی را که از سوی خدای بزرگ بر انسان واگذار شده و عمل به آنها از وظائف اصلی، و به عنوان واجب دینی می باشد.

بهشت یا جهنم برای این خلق شده اند که انسانها در عوض اعمالی که بر گردن آنهاست و انجام می دهند یا نمی دهند، به عنوان پاداش در برابر اعمال خود از طرف خدای مهربان دریافت نمایند، بشر آفریده خداست و برای همین هم باید در انجام وظایفی که بر عهده اوست کوتاهی ننماید، و از عمل به واجبات دینی فرار نکند، و بر اعمالی که به عنوان گناه یاد شده است، و انجام آنها انسان را از مسیر الهی دور می کنند، اسرار نورزد.

زمانی که خداوند متعال آدم را با آن اوصاف و کمالات کامل انسانی، که به عقل و فهم خود بالاتر و افضل تر از دیگر مخلوقات خدا بود را مشاهده کرد با آیه ۱۴{ فتبارک الله احسن الخالقین } سوره مومنین، ذات مبارک خود و خلقت با عظمت آدم را مورد تحسین قرار داد، و با این کلام خود مقام عالی انسان را به بالاترین درجه کمال ارتقاء داد.

اما حیف از این که اولاد آدم قدر چنین مقامی را ندانسته دائم در کفر و عصیان است و در مسیر خلاف اطاعت از خالق یکتا قدم بر می دارد! و حق بندگی خود را بجا نمی آورد! و این خیانت است در آفرینش حق نوع بشر، که البته اولاد آدم یا کافر است یا مومن ، که اگر کافر است و در کفر خود نیز پا فشاری می کند از همان گروه خیانت کنندگان به نژاد انسانها است، و جایگاه او در جهان دیگر جهنم است، و اما اگر مومن است و خدا پرست پس حق بندگی را بجا آورده و در جهان دیگر جایگاهش نیز بهشت برین است.

اولاد آدم بر دو قسم است:

از امام علی بن ابیطالب علیه السلام سوال کردند در مورد اعمال و حالات کافر و مومن در دنیا و بعد از مرگش، حضرت پاسخ فرمودند: اولاد آدم بر دو قسم است: یا کافر است یا مومن، که اگر کافر است جایگاهش در جهنم و در آتش است اجمالاً و در این مطلب خلافی نیست.

و مومن نیز بر دو قسم است : یا فرمان بردار است یا نافرمان، فرمانبردار در بهشت است اجمالاً و در این مطلب خلافی نیست، و نا فرمان هم بر دو قسم است! توبه کننده از گناهان خود، در بهشت است، همگی و دسته جمعی که در این شکی نیست.

و ادامه دهنده به نا فرمانی نیز خود بر دو قسم است: یا بر گناهان صغیره اسرار می ورزد و اما از گناهان کبیره بر کنار است، آن شخص روز قیامت بر اعمال خود مسئول است و لیکن معذب نیست، و آن کسی که بر انجام گناهان کبیره اسرار می کند و در انجام آن از خدای متعال هیچ حیائی هم ندارد اعمال او با اولی فرق بسیار دارد.

و آن کسی که بر گناهان گبیره اسرار می ورزد بر دو قسم است: یا به حلال بودن گناهان قائلست یا به حرام بودن آنها، و آنکه بر حلال بودن آن قائل است در آتش جهنم است اجمالاً ، و کسی که به حرام بودن آنها قائل است در مشیت خداست یا با عدل خود عذاب خواهد داد ، یا با فضل خود عفو خواهد فرمود، پس خوش به حال اولاد آدم که خالق او خداوند متعال آموزنده و رحم کننده است.

 امام باقر علیه السلام فرمودند:هرگاه شخص با ایمان ، همراه با طلب آمرزش و توجه به سوی خدا باز گردد، خداوند نیز با بخشش و مغفرت خویش به سوی او باز می گردد و بدرستی که خدا بخشنده و مهربان است.(۱)

همچنین بخوانید » دو حدیث در مورد عقل و آنچه مربوط به آن است

منابع و مآخذ

۱ – وسائل الشیعه حر عاملی، ج ۱۶

2 نظرات
  1. Eula Stoltzfus می نویسد

    I like the helpful info you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here regularly.
    I’m quite sure I will learn plenty of new stuff right here!
    Good luck for the next!

    1. جمشید آذرمی آذر می نویسد

      من هم امیدوارم که بتوانم پست های مفیدی را انتشار نمایم. با تشکر از دیدگاه خوب و مفید جنابعالی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.