جمشید آذرمی آذر
من اهل ایران آذربایجان شرقی شهرستان بناب روستای چپقلو متولد1352 هستم سواد ابتدائی دارم ! علاقه مند به مطالعه، نوشتن و پژوهش میباشم.

تربت حرم امام حسین علیه السلام برای هر دردی شفا و دواء اکبر است!

تربت امام حسین علیه السلام برای هر دردی شفا و دوا اکبر است. تربت به خاکی می گویند که شیعیان از حوالی مرقد مطهر حضرت سیّدالشهداء علیه السلام جهت تبرک جمع می کنند و به خوردن قدری از آن طلب شفا می نمایند، و برای شفا یافتن بیمار و مهر نماز نیز استعمال می شود. مساحتی که در جمع آوری تربت مجاز است از خود مرقد مطهر شروع شده و تا پنچ فرسخ شرعی نیز گفته اند، اگر هر فرسخ شرعی را ۵۴۰۰ متر حساب کنیم تا ۲۷ کیلو متر از هر طرف قبر امام می توان خاک برداشت و به آن تبرک نمود. مشهور آن است که هر چقدر به مرقد مطهر نزدیکتر تربت جمع آوری شود خواص و فضیلت آن نیز بیشتر است. آنچه در این میان مهم است نیّت و اعتقاد تبرک کننده، نظر خداوند متعال و حضرت امام حسین علیه السلام است.

اگر انسان با اعتقاد کامل و با اراده قوی و یقین محکم بر این باور برسد که انبیاء و اولیاء الهی در جایگاهی می باشند که می توانند به عنوان واسطه و حلقه وصل بشر با خدای متعال هستند، و در مقام آفرینش بالاترین جایگاه را در بین مخلوقات عالم دارند که به هیچ یک از بندگان معمولی داده نشده است. آنگاه می یابد که کمال و مرتبه آدمیت در اینها به بالاترین درجه از خلقت و به زیباترین اوصاف در اخلاق و تقوا و پرهیزکاری در جمع مخلوقات عالم رسیده است که در هیچ یک از بندگان خدا وجود ندارد.

ابن ابی یعفور، می‏ گوید: محضر حضرت ابی عبد اللَّه علیه السّلام عرضه داشتم: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع یَأْخُذُ الْإِنْسَانُ مِنْ طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَیَنْتَفِعُ بِهِ وَ یَأْخُذُ غَیْرُهُ فَلَا یَنْتَفِعُ بِهِ؛ آیا این طور است که شخص تربت قبر امام حسین علیه السّلام را وقتی اخذ نمود از آن انتفاع برده ولی تربت غیر آن حضرت را وقتی اخذ کرد نمیتواند از آن نفع ببرد؟
فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ مَا یَأْخُذُهُ أَحَدٌ وَ هُوَ یَرَى أَنَّ اللَّهَ یَنْفَعُهُ بِهِ إِلَّا نَفَعَهُ اللَّهُ بِهِ ؛ حضرت فرمودند: نه این طور نیست که مجرّد اخذ نمودن تربت این اثر را داشته باشد، به خدائی که معبودی غیر از او وجود ندارد اخذ نمیکند احدی تربت قبر آن حضرت را در حالی که معتقد است خداوند با آن نفع به او می‏ رساند مگر آنکه حتما از آن منتفع  می ‏شود. (۱)

اعتقاد و باور به معجزات و کرامات انبیاء و اولیاء الهی شرط اول است!

اعتقاد و باور داشتن به معجزات و کرامات انبیاء و اولیاء الهی که از بعضی از آنها صادر می شود و گرامی داشتن بعضی از مکان ها و اشیاء و چیزهایی مقدسی که در آن مکان ها وجود دارند می تواند نگاه و بینش آدمی را نسبت به خیلی از چیزها و هدف ها تغییر دهد! و راه آفرینش را در مسیر الهی که هدف از آن انسان شدن است راهنمایی کند، و اوضاع اجتماعی و سیاسی جامعه و خانوادگی ملت ها را نیز به ثبات آرامش هدایت نماید.
در این فرست مختصر به تعدادی از آنها اشاره می شود: زنده شدن مردگان توسط حضرت عیسی مسیح علیه السلام. تبدیل شدن عصای حضرت موسی علیه السلام به اژدها. سرد شدن آتش و زنده‌ شدن چهار پرنده برای حضرت ابراهیم علیه السلام. نجات یافتن از طوفان توسط کشتی حضرت نوح علیه السلام. معراج رفتن، ردّ الشمس و شقّ القمر حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله. حدیث بساط، تعلیم جبرئیل، زنده شدن جوان مقتول، همراهی کردن عرفطه جنی و دیگر معجزات و خوارق عادات حضرت امام علی بن ابی طالب علیه السلام. معجزات و کرامات دیگر ائمه از جمله شفا یافتن بیماران در کنار مرقد مبارک شان یا در بستر بیماری، اولاد دار شدن اشخاصی که به دلایل پزشکی صاحب فرزند نمیشوند.
معجزات و کرامات که در تربت حضرت سید الشهداء امام حسین علیه السلام اضافه بر ائمه اطهار وجود دارد و این ویژگی فقط در تربت آن بزرگوار است و در تربت سایر انبیاء و اولیای الهی وجود ندارد، آنهم بخاطر خونی است که از آن امام بر آن زمین ریخته شده است.
امام باقر و امام صادق علیهما السّلام میفرمودند: به درستی که خداوند متعال عوض شهادت حسین علیه السلام  امامت  را در ذریه او، شفاء را در تربت او، اجابت دعا را نزد قبر او قرار داده و ایام رفت و برگشت زیارتی او برای زائرانش از عمر آنها حساب نمیشود.(۲)

آیا خوردن تربت همه انبیاء و اولیاء الهی حلال است؟

خوردن خاک و گل در دین مقدس اسلام حرام شمرده شده است به غیر از خاک و تربت قبر شریف حضرت امام حسین علیه السلام که به اندازه کم و به جهت دوا و معالجعه مرضی در انسان حلال می باشد. تربت حرم امام حسین علیه السلام در حالی حلال برای خوردن و مستحب برای سجده نمودن است که مقام و منزلت امام را بالاتر از آنکه چهارده معصوم علیهم السلام گفته اند بالا نبریم و پایین تر از آنکه آنها شمرده اند ذکر نه نماییم. افراط و تفریط در احوال آنها بی حرمتی برای ائمه معصومین علیهم السلام بوده و گاهی اوقات نیز منجر به گناه صغیره یا خدا ناکرده به گناه کبیره ختم می گردد.
امام کاظم علیه السلام فرمودند: از تربت من برای تبرک چیزی بر ندارید ؛ زیرا خوردن تربت همه ما حرام است مگر تربت جدم حسین بن علی علیه السلام ؛ زیرا خداوند تعالی در این تربت برای شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است.(۳)
سعد بن سعد اشعری روایت میکند که از امام رضا علیه السّلام در باره خاک پرسیدم. فرمود: همه خاک ها حرام هستند مثل گوشت مرده و خون [و گوشت خوک‏] و هر چیزی که نام غیر از خدا در آن برده شده باشد بجز خاک مزار حسین علیه السّلام که شفای هر دردی است‏ (۴)

مسلمان شدن طبیب نصرانی

روایت شده است که یکی از خادمان خلیفه به شدت مریض شد و هیچ دارویی کارساز نبود. مادرش گفت: از تربت حسین علیه السّلام بخور تا شاید خدای تعالی به برکت آن امام، تو را شفا دهد؛ چرا که میگویند تربت آن حضرت شفای هر دردی است. و تو هم به آنان ایمان داری. من از تربت آن حضرت خوردم و شفا یافتم. راوی میگوید: وقتی از درد رهایی یافت، به دار الخلافه رفت. یکی از خدمتگزاران خلیفه به او گفت: ما از تو نا امید شده بودیم. با چه چیز مداوا شدی؟
گفت: پیرزنی که در خانه ماست، تسبیحی از تربت امام حسین علیه السّلام داشت. یکی از مهره ‏های آن را به من داد و خدای سبحان در آن شفا قرار داد. آن خادم گفت: چیزی از آن مانده است؟ گفت: آری. گفت: آن را به من بده.
گفت: رفتم و حبه ای از آن را آوردم. پس آن را گرفت و (برای جسارت) در پشتش داخل کرد!!! و به تمسخر پرداخت. در این هنگام فریاد زد. آتش! آتش! طشت! طشت! سپس فریاد زنان روی زمین افتاد. تمام روده ‏هایش خارج شد و داخل طشت ریخته شد. خلیفه به دنبال یک طبیب نصرانی فرستاد و او را حاضر کرد. وقتی این حال را دید گفت: مسیح این درد را دوا میکند. از حال او جویا شد، جریان را توضیح دادند، آن نصرانی فورا اسلام آورد و اسلام خود را نیکو ساخت‏.(۵)

  • منابع 
  1. کامل الزیارات باب نود و یکم
  2. آیین بندگی و نیایش، ترجمه عده الداعی احمد بن محمد ابن فهد حلی
  3. جامع احادیث الشیعه جلد ۱۲ص۵۳۳
  4. ۵.قطب الدین راوندی، سعید بن هبه الله، جلوه‏ های اعجاز معصومین علیهم السلام ؛ ص۵۸۸
  • همچنین بخوانید »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.