جمشید آذرمی آذر
من اهل ایران آذربایجان شرقی شهرستان بناب روستای چپقلو متولد1352 هستم سواد ابتدائی دارم ! علاقه مند به مطالعه، نوشتن و پژوهش میباشم.

دنیا و پاره ای از اوصاف آن درقرآن و نهج البلاغه

دنیا و پاره ای از اوصاف آن در قرآن و نهج البلاغه؛ این عروس هزار چهره که با بزک ها و آرایشهای دل روبایش و با حیلت های مختلف و فریبنده خود، خواهان و پیروان خودش را در وادی بیکران ظلمات ها گرفتار می سازد، تا عاشق دل بسته به خود را جهت بازی با داشته های خود مشغول سازد. براستی که دنیا اعجوبه بی همتاست که در دلبری و دل روبایی کردن یکانه است.

ابتدا طالبان و دوستدارانش را با لذت های زودگذر عاشق و شیفته سینه چاک خود می سازد و زمانی که گرفتارش نمود به کام مرگ می کشاند، آری دنیا و سایر مخلفاتش از دور به اقیانوسی می مانند که تماشاگر خود را جهت آبتنی به خود دعوت می کند و بعداز شروع بازی با مهارت بسیار استادانه مسافران خود را که در شنا کردن ماهر نیستند به درون خود راه داده و بعد از چندی به عنوان طعمه هلاگ خواهد نمود.

دنیا با مسافران خود متفاوت رفتار می کند آنهائی که از دنیا به عنوان وسیله از برای رسیدن به خداوند متعال استفاده کنند سوار بر دنیا و علائق آن شده در هر زمان ممکن طلاقش داده و به آسانی از این جهان فانی به دیار باقی خواهند شتافت؛ اما آنهائی که به این دنیا و دارایهای آن دل بسته اند و با داشته ها و لذتهای آن مشغول می باشند در زمان جدایی نمی توانند رهایش کنند، بنابر این گروه از انسانها گرفتار هوا و هوسها و مشغول در عیش نوش دنیایی خواهند شد آنزمان است که دل کندن از آن برایشان سخت و دردناک خواهد بود.

چرا خداوند این دنیا وسایرموارد را آفرید؟

در اینجا سوالی پیش می آید که اگر این دنیا اینگونه پست و فریبنده است، پس چرا خداوند متعال این دنیا را آفریده است؟ چرا انسانها مجبورند در این دنیا زندگی کنند؟ اجازه دهید به این سوال با یک مثال جواب دهیم تا شاید به جواب خود دست یابیم، فرض کنید که ما در مکانی زندگی می کنیم و به دلایلی باید از این مکان به مکان دیگر جهت ادامه زندگی خود کوچ کنیم و در آن مکان جدید هم باید برای زندگانی خود اقدام به ساخت شهر و مکانهای مسکونی ، سیاحتی و گردشگری به عمل آوریم ، بنابر این برای ساخت ساز آن شهر نیاز به مصالح ساختمانی هست. اما در مابین این دو مکان یک رودخانه بزرگ باعمق بسیار عمیق وجود دارد، پس برای اولین کار نیاز است که بر روی این رودخانه یک پل محکم و با دوام ساخته شود تا برای حمل و نقل نیازها و مصالح ساختمانی که برای شهر سازی نیاز هست آماده شود، در واقع ما برای زندگی کردن و آسایش داشتن به شهر و شهرسازی نیاز داریم اما قبل از آن به زیر ساختهای آن احتیاج داریم، که باید قبل از اقدام به شهر سازی زیر ساخت های آن شهر را آماده سازی کنیم تا در زمان ساخت شهر جدید دچار مشکل نشویم.
بنابر این اگر منزلگاه انسانها را سه منزل، اولی رحم مادر ، دومی دنیا و سومی را جهان آخرت حساب کنیم دنیا به پلی ما بین منزلگاه اول و منزلگاه سوم مشابهت دارد، و برای این است که موارد و مسائل آسایش خود را در جهان آخرت یا همان منزلگاه سوم از این پل فراهم کنیم و باید بدانیم که این دنیا و تمامی امکانات موجود در آن به جهت محیا و آماده نمودن بار سفر خود به جهان دیگر است، که در حدیث نبوی نیز آمده است: الدنیا مَزرَعهُ الآخِرَهِ ؛ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : دنیا کشتزار آخرت است. و امام على علیه السلام در نهج البلغه فرمود: بالدنیا تُحرَزُ الآخِرَهُ ؛ آخرت با دنیا به دست مى آید. حضرت عیسی علیه السلام فرمود: الدُّنیا قَنطَرَهٌ فاَعبُروها وَ لَا تَعمُرُوها ؛ دنیا پل است؛ از آن بگذرید و آبادش مسازید.

فریبندگی دنیا و زیبائی های آن دربرابر واقعیت وحقیقت جهان آخرت از نظرقرآن کریم

قرآن کریم در باره فریبندگی دنیا در برابر واقعیت و حقیقت جهان آخرت به انسانها هشدار داده و خطر آن را گوش زد کرده و در سوره حدید آیه ۲۰ می فرماید: اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَهٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا وَفِی الْآخِرَهِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَهٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ؛ بدانید که همانا زندگانى دنیا بازیچه و سرگرمى، و زیور و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و اولاد است، همانند بارانى که کشاورزان را گیاه آن خوش آید، سپس پژمرده شود و آن را زرد شده بینى، سپس خرد و ریز شود، و در آخرت هم عذابى شدید هست و هم آمرزش و خشنودى از جانب خداوند، و زندگانى دنیا جز مایه فریب نیست‏.
همچنین در سوره انعام آیه ۳۲ نیز می فرماید: وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآخِرَهُ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ؛ و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست و قطعا سراى بازپسین براى کسانى که پرهیزگارى مى کنند بهتر است آیا نمى‏ اندیشید.

دنیا واوصاف آن ازنظرامام علی علیه السلام درنهج البلاغه؟

نهج البلاغه با ارزش ترین و زیبنده ترین کتاب و کلام بعد از قرآن کریم که کلام خداوند متعال است می باشد، که بشر را به خدا پرستی و دوری نمودن از اوصاف بد انسانی و به اخلاق خوب و پسندیده انسانی دعوت می نماید. روشن ترین و عالی ترین مسیر مستقیم الهی را جهت هدایت بشر به سوی حق پرستی و پرهیزکاری بیان می نماید. در این کتاب اوصاف دنیا و دنیا طلبان بدرستی بیان شده است، حقیر به عنوان نمونه به تعدادی از آنها اشاره می نمایم.
امام علیه السلام فرمود: ای مردم دنیا آرزومند و متمایل به خود را فریب می دهد تسلیم کسی که در فکر تسخیر آن افتاد نمی گردد و بر کسی که در دنیا پیروز شد غالب می شود ، و فرمود: دنیا هدف تنگ نطران است غیر ا دنیا چیزی دیگری را نمی بینند و توجهی به آخرت ندارند، اما دانا و بینای حقیقی پشت سر دنیا آخرت را هم می نگرد و به آن عقیده دارد.
بنابر این کسی که چشم دلش باز است فکرش را از دنیا به آخرت هم کوچ می دهد، اما کسی که فکرش کوتاه است فقط به دنیا توجه دارد. با این بیان چشم دار از دنیا بهره میبرد و برای آخرت ذخیره می کند اما کسی که چشم روحش باز نشده فقط برای دنیا کار می کند و نظر به آخرت ندارد.
و همچنین فرمود: باید دنیا در نظر شما از ریزه های چوبی که در رنگ رزی بکار رفته و از خرده های پشمی که به هنگام چیدن پشم شتر روی زمین ریخته می شود بی ارزش تر باشد. و فرمود: قبل از اینکه دیگران از شما پند بگیرند شما از مردن گذشتگان خود اندرز بگیرید ، دنیا را نادیده بگیرید که بی ارزش است، زیرا دنیا به کسانی که پیش از شما بودند و به آن علاقه داشتند وفا نکرد.
علی ابن ابی طالب علیه السلام که رحمت خدا بر او باد فرموده است: در این دنیا از فرصت استفاده کنید و آنچه برای نجات و حفظ شما در جهان دیگر مفید است برای خودتان ذخیره کنید. توجه داشته باشید که دنیا و آنچه در آن است بطور سریع به نابودی کشیده می شود ، و چیزی از آن باقی نمانده است. آنچه باقی مانده دقیقا مانند قطره های آبی است که در ظرف پس از نوشیدن یا شستن ظرف باقی مانده است.
فرمود: برای هر یک از دنیا و آخرت فرزندانی وجود دارد ، شما فرزندان آخرت باشید، نه دنیا . زیرا هر فرزندی روز قیامت به مادرش می پیوندد. امروز دنیا جای کار است نه حساب و فردا ( روز قیامت ) حساب است نه عمل. دنیا خانه ای است که نابودی در سرنوشتش ثبت و برای مردمش حرکت معین گردیده است. دنیا شیرین و زیبا است برای دنیا طلبان با عجله فرا می رسد و قلب علاقه مند به خود را مشغول می سازد.بنابر این باید از بهترین سرمایه برای آخرت خود بردارید و بیش از نیاز جستجو کنید و زیادتر از آنچه رسیده است در خواست ننمائید.
و همچنین فرموده است که: دنیا در نظر دانایان مانند برگشتن سایه است در همان حالی که می بینی گسترده است جمع می شود و آنگاه که فراوان است کم می شود. به دنیا با دیده بی اعتنائی که بی میل به آن هستید نگاه کنید ، زیرا بخدا سوگند بزودی ساکنان زمین نقل مکان می کنند و آنان که به خوشگذرانی با کمال آسایش بسر می برند به سخت ترین شرائط گرفتار می آیند ، جوانی که رفته است به انسان باز نمی گردد و کسی نمی داند برای آینده چه بر سرش خواهد آمد که منتظر آن باشد.
و می فرماید: شادی دنیا با غم آلوده است ، نیروی بدن بطرف ضعف و سستی می گراید بنابر این فراوان بودن شادی آفرینان ، شما را مغرور نگرداند زیرا شگفت انگیزان به شما وفا نخواهند کرد.خدا رحمت کند کسی را که فکر کند و پند بگیرد ، اندرز بگیرد و بینا شود. آنچه در دنیا و جود دارد بزودی مثل این است که قبل نبوده است و آنچه از آخرت وجود دارد ( عمل ) بزودی مثل باقی ها خواهد بود. هرچیزی که شماره شود تمام می گردد، و هر چه را که انتظار می کشیم می آید و آنچه در حال آمدن است بزودی نزدیک می شود.
امام علیه السلام نصیحت فرمود که: آگاه باشید و بخاطر بیاورید درهم کوبنده لذتها ، گلو گیرنده شهوتها ، درهم شکننده آرزوها و به هنگام برخورد با کارهای ناشایسته حضرت عزرائیل را بخاطر بیاورید. و از خدا برای کمک در انجام واجب و ادای حق آن و شکر نعمتها و الطاف خدا از خدای عزیز کمک بخواهید و یاری طلبید.

  • همچنین بخوانید »
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.