جمشید آذرمی آذر
من اهل ایران آذربایجان شرقی شهرستان بناب روستای چپقلو متولد1352 هستم سواد ابتدائی دارم ! علاقه مند به مطالعه، نوشتن و پژوهش میباشم.

فضیلت ولادت امام علی بن ابی طالب علیه السلام بر سایر انبیاء

فضیلت ولادت امام علی بن ابی طالب علیه السلام بر سایر انبیاء : اگر فرض بر این داشته باشیم که در رابطه با شخصیت و اصاف انسانی فرزند ابی طالب،حضرت علی علیه السلام هیچ نوشته ای نبود. باز هم کافی بود که برای بزرگی مقام آن حضرت به تولد اعجاب انگیز آن امام در طول خلقت آدمی، در خانه خدا که میعادگاه عاشقان با حضرت دوست است اشاره کنیم.

در طول تاریخ بشریت هیچ مقام و منزلتی را بزرگتر و بالاتر از این نخواهید یافت که غیر از امیرمومنان علی علیه السلام در آن مقام مقدس متولد شده باشد. این مقام بزرگ الهی تا آنجا که به هیچ یک از پیامبران خدا هم شامل نمی شود. و در آن هنکامی که حضرت عیسی بن مریم علیه السلام به دنیا می آمد، خداوند متعال بر مریم مقدس دستور میدهد که از بیت المقدس دوری کند. تا فضیلت ولادت در مکان مقدس فقط مختص به علی علیه السلام باشد.

این در حالی است که حضرت عیسی مسیح علیه السلام یکی از پیامبران اولوالعزم الهی بود، و مادرش نیز یکی از زنان اهل بهشت بود. با این همه خداوند متعال اجازه نمی دهد که تولد حضرت عیسی علیه السلام  در بیت المقدس اتفاق افتد.
اما وقتی زمان به دنیا آمدن فرزند ابی طالب نزدیک می شود، خداوند متعال فاطمه بنت اسد را به طرف خانه خود راهنما میشود. تا اینکه تولد بزرگ و رخ داد بزرگی در آن مکان مقدس اتفاق افتد. تا راهنما و راهبر عالم خلقت در آن مکان مقدس بدنیا آید.

و کعبه نیز با آن تولد بزرگ آبرویی تازه یابد. و کودک ولادت یافته در کعبه نیز وقتی بزرگ شد تبری باشد برای شکستن بت های داخل کعبه، و این واقعه یکی از اسرار بزرگ الهی می باشد.

همچنین بخوانید : امام علی علیه السلام وارث علوم انبیاء

 فاطمه بنت اسد مثل هر روز به عبادت و راز نیاز مشغول بود، که در اندک زمانی درد زائیدن ظاهر شد، عروس عبدالمطلب به دنبال پناه گاهی بود که در آن هنگام دیوار کعبه، که تنهاترین خانهءِ امن خدا بود، شکاف برداشت! و بدون اینکه درب اصلی باز شود دیواری شکافته شد تا فاطمه بنت اسد در جلو دید حیرت زده مردم وارد آن خانه مقدس گردد.
فاطمه بعد از چهار روز سُکنا و مهمان بودن بر خوان نعمت الهی ، با پسری به بزرگی و سنگینی تمام خلقت عالم بیرون آمد. البته بزرگی اینکار از آنجاست که، زایشگاه و محل تولد حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام خانه ای است که به عظمت و بزرگی آن همه ی مسلمین جهان هستی  باید تعظیم کنند.
در فضیلت ولادت حضرت امام علی علیه السلام در خانه خدا، مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی در کتاب «ظهیر البشر» در احوال و فضائل ائمه می نویسد: «چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.»(۱)

فضیلت ولادت و بزرگی مقام دیگرش از آنجاست که، آنجناب پرورش یافته و تربیت شده بدست حضرت رسول اکرم صل الله علیه وآله وسلم می باشند. و این امتیاز هم در هیچ یک از انصار، و یاران رسول خدا نیز اتفاق نیفتاده است.

آنجناب اولین ایمان آورنده به نبوت رسول خدا، اولین جهادگر در راه اسلام، اولین انتخاب شده خداوند دانا و حکیم برای هدایت مسلمین به صراط مستقیم، و زیباترین انتخاب شده رسول خدا برای همسری دخترش جناب فاطمه زهزا سلام الله علیها بود.

آری افتخار شیعه به آن است که تولد مولایشان در چنین مقامی اتفاق افتاده است. این تولد بزرگ از آن نظر در آن مکان مقدس روی داد که خدای عزوجل آنجناب را گرامی داشته و احترام آن امام همام و فرزندانش را به اهل عالم واجب کرده است.
این حدیث از جناب سلمان فارسی است که به امام علی علیه السلام می گوید: یا ابا الحسن ما اطلعت على رسول اللَّه الا ضرب بین کتفى و قال یا سلمان هذا و حزبه هم المفلحون ؛« هر زمان خدمت پیامبر صلی الله هلیه و آله وسلم رسیدم دست بر شانه من زد و اشاره به تو کرد و فرمود: اى سلمان این مرد و حزبش پیروزند»(۲)

درفضیلت علم امام علی علیه السلام

از عالم قرن پنجم، نویسنده بزرگ سنی مذهب، مرحوم عبید اله ابن احمد حسکانی « معروف به حاکم حسکانی» درکتاب [شواهد التنزیل لقواعد التفضیل] چنین آورده است که: سعید بن حنظله از علقمه بن قیس روایت کرد؛ على علیه السّلام  روزى در مسجد کوفه در خطبه ‏اى فرمود: سلونى یا اهل الکوفه ! قبل ان لا تسألونى فو الّذى نفسى بیده ما نزلت آیه الّا و انا اعلم بها این نزلت و فیمن نزلت. فی سهل ام فی جبل او فی مسیرام فی مقام. اى اهل کوفه! از مسائل علمى و شرعى و حکمت‏ هاى  الهى از من بپرسید، قبل از آن که نتوانید از من سؤال کنید و من در میان شما نباشم. به خدایى که جان على علیه السّلام در قبضه قدرت اوست، هیچ آیه‏اى نازل نشد مگر این که مى‏دانم در کجا و براى چه کسى و براى چه چیزى نازل شده است. آیا در دشت نازل شده یا در کوه؟ در مسیر راه یا در منزلگاه؟ و مى‏دانم در توبیخ یا تمجید چه کسى نازل شده است. پس از من در باره قرآن بپرسید تا دانا شوید.(۳)

امام علی  علیه السلام می فرمایند: إِنَ‏ اللَّهَ‏ جَعَلَنِی‏ إِمَاماً لِخَلْقِهِ‏ فَفَرَضَ عَلَیَّ التَّقْدِ یرَفِی نَفْسِی وَ مَطْعَمِی وَ مَشْرَبِی وَ مَلْبَسِی کَضُعَفَاءِ النَّاسِ کَیْ یَقْتَدِیَ الْفَقِیرُ بِفَقْرِی وَ لَا یُطْغِی الْغَنِیَّ غِنَاهُ‏ ؛
خداوند مرا پیشوای خلق خود قرار داد. از این رو، برمن واجب کرد که درباره خودم و خورد و خوراگ و پوشاکم همانند مردمان تنگدست باشم تا نادار بناداری من تأسی جوید و توانگر را توانگریش به طغیان و سرکشی نکشاند.(۴)
منابع و مآخذ

۱- مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات / سایت حوزه علمیه قم/ مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی، ظهیر البشر (به زبان اردو)، ص۱۸؛ مولود کعبه، همان، ص۲۱۸
۲.۳- ترجمه شواهد التنزیل
۴- اصول کافى / ترجمه کمره اى ؛ ج ۳ , ص ۱۵۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.