جمشید آذرمی آذر
من اهل ایران آذربایجان شرقی شهرستان بناب روستای چپقلو متولد1352 هستم سواد ابتدائی دارم ! علاقه مند به مطالعه، نوشتن و پژوهش میباشم.

محمد بن سیرین و بیان پاره ای از اوصاف و علم تعبیر خواب ایشان؛

محمد بن سیرین امین و مورد اعتماد مردم بود، شخصیت بزرگوار و بلند مرتبه در پیش بزرگان علم و دانش داشت، فقیهی پرهیزگار و پیشوایی دانشمند بود، آنچنان که در کتب تاریخی آمده است از راه حلال و در شغل بزازی و تجارت کسب معاش می نموده است.

در جلد دوم تاریخ بغداد آمده است: ابن سیرین در کنار بزازی و پارچه فروشی به‌ شغل بازرگانی‌ هم اشتغال‌ داشت‌ تنها به‌ سبب‌ پیدا شدن‌ پلیدی‌ در یکی‌ از خم های روغنی‌ که‌ به‌ ۴۰،۰۰۰ درهم خریده‌ بود، همه‌ را دور ریخت‌ و با تحمل‌ خسارتی‌ هنگفت‌ به‌ زندان افتاد. آورده اند که مردی به او گفت: من تو را غیبت کردم مرا حلال کن،‏ گفت: من دوست ندارم آنچه را که خدا حرام کرده است حلال کنم. « إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رّحیم » خداوند توبه پذیر و مهربان است، یعنی اگر تو در پشت سر من غیبت نموده ای امر خدای متعال را نادیده گرفته ای پس به درگاه خدای توبه کن که او توبه پذیر است.
آورده اند که ابن‏ سیرین‏ را گفتند: جماعتی پدید آمده ‏اند که هر وقت آواز قرآن می ‏شنوند، می‏ افتند و بیهوش می ‏شوند. گفت: یکی از ایشان را بر بالای دیواری به نشانید و قرآن از اول تا به آخر بر او به قرائت کنید تا به بینید بیافتد یا نه، اگر خویشتن را از آن دیوار به زمین بیندازد راست میگویند. و گر نه بدانید که مردم را مسخره کرده و هیچ زهد و تقوای الهی در آنها نیست.
البته سخن در این نیست که محمد بن سیرین  صاحب تعبیر خواب یا دانشمند بوده است بلکه هدف اشاره به تقوا و پرهیزکاری او است که وی را به مراتب بالاتری از اوصاف و اخلاق ستوده و درجه کاملی از ایمان رسانده است که بر اثر توجه خدای متعال بر وی به چنین مقامات مهم دست یافته است. در حالات ابن‏ سیرین‏ می ‏خوانیم که او مرد بزازی بود، صورت و چهره بسیار زیبای داشت، روزی از روزها زنی دل به او می بندد و با حیله های مخصوص، او را به خانه خود برده درها را به روی او بست، و تقاضای نامشروع خود را با وی اظهار نمود.

اما او تسلیم هوسهای آن زن نشد و مرتبا مفاسد این گناه بزرگ را بر او می ‏شمرد، ولی آتش هوس آن زن به قدری سرکش بود که نصیحت های  بزاز جوان نتوانست آن را خاموش سازد، ابن‏ سیرین‏ برای نجات از چنگال آن زن چاره ‏ای اندیشید، گفت: من برای بجا آوردن نیازهای شما احتیاج به دستشویی و حمام دارم که اگر اجازه دهید به رفع آنها بپردازم!
زن با خوشحالی تمام اجازه داد و مرد خود را به توالت رساند، بدن خود را با نجاست موجود در آن مکان، چنان آلوده و نفرت انگیز ساخت، هنگامی که زن آن منظره را دید از او نفرت پیدا کرد، و او را از خانه خود بیرون نمود. میگویند ابن‏ سیرین‏ بعد از این ماجرا، فراست و هوشیاری فوق العاده ‏ای در تعبیر خواب نصیبش شد و داستان های عجیبی نیز از تعبیر خواب او در کتابها نوشته ‏اند که از عمق اطلاعات او در این زمینه خبر می دهد.

محمد بن سیرین و چند تعبیر خواب از او

مردی برای تعبیر خواب خود نزد ابن‏ سیرین رفت و گفت: در خواب دیدم که بدون آب شنا می کنم، و بدون بال میپرم! ابن‏ سیرین‏ به او گفت: تو مردی مالیخولیایی و خیال باف هستی. پیوسته آرزوهای محال در فکر خود داری، و به ناشدنی ‏ها می ‏اندیشی!(۱)
شخصی به نزد محمد بن سیرین آمده و گفت: در خواب دیدم که دنیا و آخرت از دست من رفت، گفت: قدری بنشین. بعد از لحظه ای شخصی دیگر آمد و گفت: در خواب دیدم دنیا و آخرت به دست من آمده است. ابن سیرین به شخص اول گفت: تو قرآن گم کرده ای و این شخص آن را یافته است، و این چنین بود که او گفته بود پس آن شخصی که قرآن را پیدا کرده بود آورد و به صاحبش پس داد.(۲)
و ایضا روزی شخصی نزد او آمده و گفت: در خواب دیدم که قلّاده ای از جواهر بر گردن سگی بستم. گفت مسأله حکمت به کسی گفته ای که او اهل آن علم نبوده است. و نیز شخصی نزد او آمده و گفت: در خواب دیدم که سوره اذا جاء نصرالله میخوانم. گفت: وصیّت کن که اجل تو نزدیک است. آن مرد پرسید: این تعبیر از کجا میگویی؟ گفت: این سوره آخرین سوره است که بر پیامبر اسلام نازل شد، گویند چنین شد که ابن سیرین تعبیر کرده بود.(۳)
باز شخصی نزد او آمده و گفت: در خواب دیدم در هر دو دستم نانی دارم گاه از این میخورم گاه از آن. گفت: چنین می نماید که تو در میان دو خواهر جمع کرده ای، از خدا به ترس و دیگر چنین کاری مکن. آن شخص گفت: راست گفتی و چنین است که تو می فرمایید از این به بعد توبه کردم و دیگر به کار خلاف اقدام نکنم.(۴)
باز روزی شخصی به نزد او آمده و گفت: بخواب دیدم که در نماز حلوا می خورم. محمد ابن سیرین جواب داد که خوردن حلوا حلال است اما در نماز، خوردن حرام است. تعبیر آن است که در حال نماز، زن خود را بوسه می کنی البته ترک این عمل کن، که در حال عبادت در محضر خدا عمل شایسته ای نیست که با دیگران باشی، آن مرد اقرار کرد که چنین بود و توبه نمود.(۵)

  • منابع
  1. سیمای صابران در قرآن

۲.۳.۴.۵. کشکول منتظری

  • همچنین بخوانید»
  1. اوصاف حمیده و خصال پسندیده مومنین و بیان پاره ای ازآنها
  2. جایگاه موعظه در اصلاح جامعه و خانواده چگونه است؟
  3. دنیا و پاره ای از اوصاف آن درقرآن و نهج البلاغه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.